Személyi sérülés

Felelős-e a körhintát üzemeltető vállalkozás?

A körhinta baleset margójára

2017. szeptember 04. - Dr. Kolnhofer Tamás

chain-carousel-61620_1920.jpg

Felelős-e a körhintát üzemeltető vállalkozás?

A körhinta baleset margójára

A Várpalotán történt körhinta baleset számos felelősségi kérdést vet fel.
Felelős-e az üzemeltető? 
Felelős-e a hinta gyártója?
Felelős-e a tanúsítványt kiállító hatóság?

Egy pont bizonyos: súlyos személyi sérülés történt, és ezért valaki felelős.

A hírekből az tudható meg eddig, hogy a hinta idén a nyári szezon előtt átesett egy hatósági vizsgálaton, és megfelelő minősítést kapott.
Az eltört vasszerkezetet egy kecskeméti cég gyártotta.
A helyzet jogi megítélését bonyolítja, hogy a körhinta úgynevezett "veszélyes üzem" minősítés alá esik. Ez amiatt fontos, mert ez esetben az üzemeltetőre esik a bizonyítás terhe, és nem a károsultra.
A jogszabály szerint:
"Aki fokozott veszéllyel járó tevékenységet folytat, köteles az ebből eredő kárt megtéríteni. Mentesül a felelősség alól, ha bizonyítja, hogy a kárt olyan elháríthatatlan ok idézte elő, amely a fokozott veszéllyel járó tevékenység körén kívül esik." (Ptk. 6:535. § (1) bekezdés)
Ha tehát az a kérdés, hogy a károsultak kivel szemben tudnak fellépni, akkor a veszélyes üzemi felelősség szabálya szerint elsősorban a körhinta üzemeltetőjével szemben.

Az üzemeltető azonban bizonyíthatja (várhatóan fogja is), hogy az alkatrész hibája a gyártótól ered.

Erre a jogszabály (Ptk. 6:168. §) az alábbi segítséget nyújt:
"A termék akkor hibás, ha nem felel meg a terméknek a gyártó által történt forgalomba hozatalakor hatályos minőségi követelményeknek, vagy nem rendelkezik a gyártó által adott leírásban szereplő tulajdonságokkal."
A bekövetkezett baleset önmagában megfelelő bizonyíték arra, hogy a körhinta hibás volt, emiatt a fenti jogszabály alkalmazásának feltétlenül helye van.
 
Ez esetben viszont az üzemeltető kiléphet a felelősségi láncból, és a károsult családok közvetlenül a kecskeméti gyártótól kérhetnek akár rekord összegű kártérítést.
Ne feledjük: már most az jelent meg a hírekben, hogy a károsult családok jelenlegi kiadásai is meghaladják a lehetőségeiket. Nagycsaládos, szerény körülmények között élő emberekről van szó. A sérült gyermekek - reálisan nézve a helyzetet - súlyos károsodásokkal fognak élni, az ellátásuk napi tobb órás, vagy akár 24 órás felügyeletet is igényel. Életük végéig.
Ha ezt kártérítési összegekben kell kifejezni, az minden szakembert nehéz helyzet elé állít. Egy ekkora baleset következményeit pénzben szinte lehetetlen kifejezni.
A károsultak várhatóan kapnak jogi segítséget is, további kérdés esetén önként is vállalkozom - ingyenes - szakmai támogatásukra.

A végső, de legizgalmasabb kérdés a hatóság szerepe, a körhintát ugyanis a szezon előtt - konyhanyelven - leműszakiztatták.

Felelős lehet-e hatóság? 
Jogászként nem ismerhetem, hogy pontosan milyen terheléses vizsgálatok szükségesek egy ilyen körhinta vizsgálata során, abból adatokat megőriztek-e, lehet-e rekonstruálni a vizsgálat esetleges hibáit? Ha ugyanis a vizsga eredményei alapján minden megfelelő volt, akkor a balesetnek nem szabadott volna megtörténnie.
Ha viszont a baleset olyan hiba miatt történt, amire a vizsgálat nem is terjedt ki, akkor a hatósági szabályozásban is megbújhat a felelősség. Őszintén: tényleg átment ez a hinta egy friss vizsgálaton?
Kíváncsian várom a történet fejleményeit. Jogi szempontból relatíve gyors lépéskényszerben van az üzemeltető, hiszen 2 hónapon belül igényt kell érvényesítenie a gyártóval szemben.
dr. Kolnhofer Tamás

A bejegyzés trackback címe:

https://szemelyiserules.blog.hu/api/trackback/id/tr8012803764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása